Selasa, 20 Oktober 2009

Memilih baka ayam serama yang baik

Bagi saya memilih ayam jantan untuk dijadikan sebagai pembaka adalah satu perkara yang subjektif. Jika anda mahu mencari baka ayam serama sekadar untuk dipelihara disekitar rumah bagi menjamin sisa makanan daripada dapur rumah anda tidak terbuang begitu sahaja, maka carilah mana-mana ayam serama yang anda tertarik sama ada tertarik dengan lagak ayam itu atau tertarik dengan warna ayam itu,atau lain-lain sifat yang ada pada ayam tersebut yang menarik perhatian anda.

Tetapi jika anda ingin memuaskan hati anda atau menternak dalam skala yang banyak. Saya syorkan anda mencari baka yang terbaik! Baka yang telah terkenal. Baka JUARA! walaupun mahal sedikit kosnya, ianya akan memberi pulangan yang baik di kemudian hari.

Pada pangamatan saya, penternak-penternak yang berjaya, mereka menggunakan kaedah persamaan baka atau dalam kata lain, sijantan dan betina mempunyai hubungan baka yang sama. Hubungan baka yang sama dimaksudkan disini ialah jantan dan betina ada baka yang sama. Melalui kaedah ini, anak-anak ayam serama yang cantik dan menarik
dapat dilahirkan.

Walaubagaimanapun apa yang disarankan ini adalah satu kaedah sahaja daripada pelbagai kaedah yang ada. Barangkali ada lagi kaedah yang lain digunakan oleh penternak tanpa memberitahu kepada ANDA. INI ADALAH SATU RAHSIA MEREKA YANG KITA HARUS SELIDI. Apa yang pentingnya, kita berusaha tanpa jemu.Harapan saya kepada peminat serama janganlah sekali-kali mudah berputus asa sekiranya usaha pertama atau kedua gagal kerana kejayaan datang dari kegagalan. Insya'Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan