Selasa, 20 Oktober 2009

Ciri-ciri ayam serama yang hebat

PENILAIAN AYAM SERAMA

• Jenis - Ciri utama ialah kepala melunjur ke belakang, bahagian belakang pendek, kepak menegak dan ekor panjang, penuh dan apabila berkembang, tidak menyentuh balung. Kedudukan tengah mata sama dengan kedudukan tengah kaki ketika berdiri.

• Perwatakan - Kelihatan gagah, berani dan yakin. Lagak suka menonjol seperti berkokok dan suka berdiri.

• Ekor - Saiz besar, menegak dan tinggi. Bulu pelepah ekor utama panjang, melentik di penghujung dan berkembang seperti bentuk V. Lawi (ayam jantan) menegak 90 darjah dan sedikit melentik ke belakang di penghujung.

• Kepak - Ketika berdiri, kepak ayam dalam posisi menegak tetapi sedikit menghala ke belakang. Hujung kepak bersentuhan sedikit dengan lantai.

• Badan - Tegap dan bulat. Dada ayam lebih luas dari bahagian belakang apabila dilihat dari atas. Dari tepi, badan berbentuk V. Belakang ayam pendek dan lebar di bahagian bahu.

• Kaki - Tidak begitu rapat dan selari. Panjang sederhana dan seimbang dengan saiz kepak. Paha berotot dan sederhana panjang. Taji di bahagian tengah betis, keras, kecil dan menghala ke belakang kaki.

3 ulasan:

  1. Makcik makasih atas ulasannya. SAlam dari pecinta serama dari Indon

    BalasPadam
  2. ikut bisnis ini aja gan terbukti lebih enak ngejalaninnya cukup sebarkan survei 1 survei dibayar 2000 bayangin kalu dalam sehari ada 20 orang aja yg isi survei dikaliin ajatuh...
    ni linknya gan.Dapatkan Uang Lewat Survey untuk mengetahui lebih lanjut Klik disini
    http://www.idsurvei.com/survei/romimaradona

    BalasPadam
  3. salam saudara kalu ayam yang jual kat kedai tu betul2 ke ayam serama sekadar ingin tau.

    BalasPadam