Selasa, 20 Oktober 2009

Cara-cara mengurus anak ayam yang baru lahir.

Pengetahuan tentang cara-cara mengurus anak ayam yang baru menetas ini sangat penting untuk diberi perhatian oleh anda sebagai penternak ayam serama. Perkara ini sangat mustahak bagi mengekalkan peratus hidup anak ayam ini berada pada tahap yang tinggi.

Berikut adalah langkah-langkah yang perlu diambil perhatian oleh anda:

1. Pastikan tempat anak-anak ayam itu berada sentiasa kering dan bersih.Alaslah lantai kotak dengan 3 atau 4 helai kertas surat khabar.Dan tukarkan kertas itu setiap hari.

2. Taburkan sedikit makanan seperti sekoi atau jagung halus, disekitar anak ayam itu berada.

3. Sentiasa memeriksa najis di buntut anak ayam tersebut. Jika ada najis yang melekat, hendaklah dibuang dengan segera. Jika dibiarkan ianya boleh menyekat aliran najis anak ayam tersebut. Jika ini berlaku, ianya boleh membawa kematian kepada anak ayam tersebut.

4. Sentiasa menyediakan air yang bersih. Selalulah membersihkan bekas minum tersebut.

5. Pastikan tempat tersebut, kalis cuaca sejuk terutama di waktu malam. lni kerana anak-anak ayam yang baru lahir tidak tahan dengan cuaca sejuk. lni boleh menyebabkan kematian kepada anak ayam tersebut.

6. Jangan letak induk-induk yang mempunyai anak di tempat yang sama. Letakkan di tempat yang berlainan. lni dapat mengelakkan daripada berlaku pergaduhan di antara induk yang boleh membawa kematian kepada anak-anak ayam yang kecil.

7. Pastikan tempat anak-anak ayam itu, selamat daripada ganggunan musuh seperti kucing, biawak, tikus, musang, dan lain-lain.

8. Manakala anak ayam yang ditetaskan melalui kaedah inkubator pula akan dibiarkan selama 48 jam untuk mengeringkan bulunya. Kemudian ia boleh dipindahkan ke dalam kotak kayu khusus yang dilengkapi dengan mentol berkuasa 15 watts dan aksesori lainnya.

Mentol hendaklah digantung dua inci dari paras tinggi anak ayam. Ini untuk mengelakkan pancaran cahaya secara langsung kepada matanya. Pancaran cahaya yang berlebihan akan mengakibatkan stress mata dan masalah-masalah lain kepada anak ayam. Punca panas atau haba selalunya diletakkan di salah satu sudut kotak.

1 ulasan:

  1. adehh!!!!! bepinar mata bacanya, senget2 kepala cari sudut yg boleh nampak jelas....

    BalasPadam