Selasa, 20 Oktober 2009

Breeding ayam serama

4 CARA BREDDING AYAM SERAMA


1. PUREBREEDING

Mengahwinkan Ayam Serama dari baka yang sama atau susur galur yang sama. Teknik ini diamalkan apabila kita mengetahui yang Ayam Serama dari baka ini sentiasa menjadi juara. Selalunya cara ini digunakan bagi peminat yang betul - betul fanatik dengan sesuatu baka tersebut. Contohnya: Ayam Serama dari Baka (A) dikawinkan hanya dengan Ayam Serama dari Baka (A) saja.

2. INBREEDING

Mengahwinkan Ayam Serama dari Ayam Serama yang mempunyai pertalian darah. Cara ini dilakukan apabila kita mahukan ciri - ciri yang tersembunyi dari baka tersebut. Cara ini memerlukan displin yang tinggi kerana memerlukan inbreeding terarah dan terkawal. Contohnya : Seekor Ayam Serama Jantan Baka (A) dikawinkan dengan Induk yang dipercayai/ketahui mempunyai darah Baka (A). Cara ini memerlukan sekurang - kurangnya 3 - 4 tahun untuk mengeluarkan semula darah Baka Hussin 2000 itu dengan cara mengawinkan semula diantara bapak dengan anak, cucu & cicit.

3. CROSSBREEDING

Mengahwinkan Ayam Serama dari 2 jenis baka yang berdarah murni tanpa pertalian darah. Dengan cara ini diharapkan lahirlah Ayam Serama yang unggul dari kedua dua belah pihak. Contohnya : Ayam Serama Baka (A) dikawinkan dengan Ayam Serama Baka (B).

4. UPGRADING

Mengahwinkan Ayam Sera dari baka unggul dengan baka biasa-biasa sahaja yang dilihat bergaya. Cara ini biasanya dilakukan oleh mereka-mereka yang yakin dengan baka sendiri. Setiap teknik yang digunakan mestilah di dalam keadaan dikawal maksudnya setiap anak serama yang dihasilkan mestilah dikahwinkan semula dengan bapak atau induknya semula bagi mendapatkan generasi yang lebih cantik dan hebat bergaya. Lagi banyak tingkatan generasinya lagi hebat seseekor Ayam Serama tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan