Selasa, 20 Oktober 2009

Design reban serama

Perkara pertama yang perlu anda beri perhatian sebelum menternak ayam serama ini ialah reban. Pastikan reban disedikan terlebih dahulu sebelum membawa balik ayam ke rumah anda.

Persediaan awal reban, boleh memberi keselesaan dan kerehatan kepada ayam anda.Terutama apabila kita membawa balik daripada destinasi yang jauh dari rumah kita.

Reban yang disediakan perlulah selamat daripada sebarang gangguan musuh ayam dan telah dilengkapi dengan aksesori-aksesori yang diperlukan oleh ayam tersebut untuk hidup dengan baik seperti bekas makanan, bekas air, tempat bertenggek, kotak bertelur jika induk [ insya'allah saya akan paparkan cara-cara membuat aksesori ini di masa akan datang]

masalah besar yang dihadapi oleh penternak serama ini ketika hendak menyediakan reban ialah KOS!. Tetapi sebenarnya perkara ini mudah jika kita dapat memahami bahawa ayam serama ini, tidak memerlukan design reban yang tertentu. Cantik atau tidak, tidak diperlukan oleh ayam serama. Cantik untuk mata kita sahaja. Jika anda mempunyai kewangan yang besar, buatlah cantik-cantik. supaya sedap mata memandang. Tetapi ingat...buatlah reban mengikut bajet yang anda mampu...dan buatlah saiz reban mengikut jumlah ayam yang anda ternak!

Di sini saya sertakan beberapa design reban serama sebagai panduan anda. Yang standard murah, harga mampu buat, yang mahal dan yang kreatif.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan